Jak sprawdzić stan akumulatora motocyklowego? [POMIAR, WARTOŚCI]

Zadbaliście zimą o akumulator w waszym motocyklu?

W skrócie
  • Idzie wiosna i odpalamy motorki! Czy zadbaliście o wasz akumulator przed zimowym postojem?
  • Pomiar napięcia akumulatora - jak go wykonać?
  • Regularnie kontroluj baterię w motocyklu i wydłuż jej żywotność

Wiosna nadchodzi wielkimi krokami i już niebawem wielu z was po raz pierwszy po zimowej przerwie wyciągnie motocykl z garażu, a następnie uda się na pierwszą przejażdżkę w sezonie 2024. Szczęściarzami będą Ci, którzy przed zapadnięciem jednośladu w sen zimowy odpowiednio go przygotowali, a biada tym, którzy nie zrobili nic i będą mieli problemy z rozruchem silnika po kilku miesiącach przerwy.

Szacuje się, że żwytonpość akumulatora motocyklowego wynosi 5 lat, jednakże uwzględniona została przy tym odpowiednia obsługa. Nowoczesne baterie są wyjątkowo zaawansowane, ale absolutnie nikt nie będzie miał żadnego problemu z tym, aby skrócić jego czas pracy. To właśnie obojętność połączona z nieumiejętnym podłączaniem gadżetów zasilanych prądem z naszego akumulatora sprawia, że wymieniać będziecie musieli go nawet co roku. Warto jest zatem wiedzieć co zrobić, aby długi zimowy przestój nie był dla niego gwoździem do trumny, a naciśnięcie rozrusznika w akompaniamencie wiosennego śpiewu ptaków wiązało się z rozruchem jednostki napędowej.

Problemy z akumulatorami wiosną pojawiają się wyjątkowo często, a powodem tego jest nieprawidłowe przystosowanie do długiego przestoju. Wystarczy raptem kilka chwil, aby zadać o prawidłowy stan naładowania i tym samym bez żadnych problemów oraz dodatkowych kosztów rozpocząć nadchodzący sezon.

Najważniejsze informacje:

  1. Problemy z odpaleniem motocykla po długim postoju – koniecznie wykonaj pomiar napięcia akumulatora.
  2. Do przeprowadzenia pomiaru w przypadku baterii żelowej będziesz potrzebował miernika uniwersalnego, a posiadając akumulator kwasowy niezbędny będzie areometr.
  3. Jak zadbać o akumulator?

Motocykl po zimie nie odpala? Sprawdź dlaczego!

Motocykl nie odpala po zimie/dłuższym postoju – oto 3 najczęstsze przyczyny

Wydawać się może, że akumulator jest elementem bezobsługowym. Nic bardziej mylnego – aby poprawnie działał przez długi czas wymaga regularnego serwisowania, a jakiekolwiek zaniedbania natychmiast objawią się bardzo krótką żywotnością. Obecnie w jednośladach znajdziecie dwa rodzaje akumulatorów:

  • kwasowe – wymagają regularnej kontroli poziomu, ale również gęstości elektrolitu. Kupując nową baterię należy cele zalać elektrolitem i szczelnie zamknąć. Jakiekolwiek ubytki należy uzupełniać wodą destylowaną, a przy obsłudze należy szczególnie zadbać o nasze bezpieczeństwo.
  • żelowe – nie wymagają od użytkownika większej konserwacji, gdyż już w fabryce są zalewane i wieczka nie można demontować. Dzięki temu mogą pracować w każdej pozycji, a obsługa ogranicza się jedynie do systematycznej kontroli stanu naładowania oraz czyszczenia klem.

Weryfikacja stanu akumulatora

Do wykonania najprostszych pomiarów potrzebny będzie multimetr (miernik uniwersalny), dzięki któremu zmierzymy napięcie, a także zdiagnozujemy usterki w instalacji elektrycznej, a w przypadku baterii kwasowych areometr, który służy do pomiaru gęstości elektrolitu. Przy pomocy multimetru mierzymy napięcie akumulatora, które powinno wynosić przy zgaszonym silniku 12,5-12,9V. Drugą próbę wykonujemy przy odpalonym silniku i wówczas napięcie powinno wynosić powyżej 13,5V przy zapalonych światłach. Taki wynik potwierdza, że układ ładowania działa w naszym motocyklu prawidłowo. Pamiętacie jednak, że pomiar napięcia po ładowaniu nie jest jednak do końca wiążący, gdyż w przypadku akumulatorów najważniejsza jest jego wydajność pod obciążeniem i aby wykonać taki test należy udać się do punktu z akumulatorami, gdzie przy użyciu testera obciążeniowego zostanie wykonana próba. Jeśli napięcie spadnie poniżej 9,5V to automatycznie zalicza się do wymiany.

Pomiar napięcia krok po kroku:

  1. Multimetr ustawiamy na funkcję prądu stałego i wartość 20 V.
  2. Czerwony przewód podłączamy do plusa na akumulatorze, a czarny do minusa – wynik, który ukaże się na wyświetlaczu powinien wynosić od 12,5 do 12,9V.

Pomiar ładowania krok po kroku:

  1. Multimetr ustawiamy na funkcję woltomierza zakres 20V.
  2. Czerwony przewód podłączamy do plusa na akumulatorze, a czarny do minusa.
  3. Uruchamiamy silnik i włączamy światła drogowe.
  4. Zwiększamy obroty silnika do maksymalnie połowy zakresu obrotomierza i obserwujemy wartości na wyświetlaczu.
  5. Ładowanie w zakresie średnich obrotów silnika powinno mieścić się z zakresie 13,8V-14,6V. Niższy wynik może oznaczać uszkodzony alternator, regulator napięcia lub spadki w instalacji elektrycznej.

Sami zatem widzicie, że wykonanie prostego pomiaru jest bardzo proste, ale będzie świetnym początkiem do dalszej obsługi akumulatora. Taki prosty test powinniście wykonywać raz w miesiącu (szczególnie podczas postoju zimą), aby reagować na spadki napięcia i następnie podłączać prostownik. W przypadku akumulatorów kwasowych należy ładować je prądem dwa razy mniejszym od znamionowego, a dodatkowo zaleca się co trzy miesiące rozładowanie nieużywanego akumulatora do granicy 10,5V, a następnie ponowne naładowanie go prądem znamionowym. W przypadku baterii żelowych stosować się do informacji, które otrzymacie w instrukcji obsługi.

Akumulatory – garść przydatnych informacji:

  • Napięcie sprawnego akumulatora mierzone na klemach powinno mieścić się w zakresie 12,5-12,9 V.
  • Podczas badania testerem obciążeniowym napięcie nie powinno spaść poniżej 9,5V.
  • Wyjmowanie akumulatora zawsze rozpoczynamy od klemy ujemnej, co pozwoli nam uniknąć zwarcia. W przypadku montażu przykręcamy ją jako ostatnią.
  • Zimą warto jest wymontować baterię i przechowywać ją w w suchym i ciepłym pomieszczeniu.
  • Raz na miesiąc warto jest kontrolować napięcie – spadek poniżej 10V uszkodzi go nieodwracalnie.
  • Do ładowania używamy dedykowanych ładowarek motocyklowych. Samochodowe przeznaczone są do akumulatorów o większej pojemności i mogą przyczynić się do uszkodzenia.
  • Regularnie warto dbać o kondycje klem – przykręcać je należy z wyczuciem, a dopiero po przykręceniu smarujemy je wazeliną lub smarem styków. Dzięki zachowaniu tej kolejności nie pogorszymy połączenia.
  • Elektrolit uzupełniamy tylko wodą destylowaną.

Poprawny serwis i konserwacja z pewnością wydłuży żywotność waszego akumulatora, a zainteresowanie się nim dopiero w przypadku problemów z rozruchem najprawdopodobniej będzie oznaczało konieczność wymiany. Warto jest regularnie sprawdzać stan napięcia, a także kontrolować połączenia elektryczne, aby maksymalnie wydłużyć jego żywotność i jednocześnie być pewnym, że w żadnych warunkach nie zabraknie wam prądu niezbędnego do rozruchu silnika.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button